Ihmiset haluavat mieluummin todellisia asioita kuin virtuaalisia asioita. Siksi meillä ei ole ollut eikä tule olemaan tarvetta luopua postilaatikoistamme. Siksi suuret ja kansainvälisesti menestyvät yritykset käyttävät painotuotteita mainonnassaan. Voit olla varma XXL:n, Lidlin, Bauhausin, Verkkokauppa.comin ja kymmenien muiden perustellusti tutkineen postilaatikoihin jaettavien mainosten tehoa ennen päätöstä miljoonien esitteiden painamisesta ja jakelemisesta.
Letterboxilla on yli 15 vuoden kokemus suoramainonnasta ja niin asiakaskampanjoiden kokonaisvaltaisesta toteuttamisesta kuin valmiin esitteenjakamisestakin. Näin käytössäsi on valmis ammattitaito onnistuneen kampanjan toteuttamiseksi.
Voit kohdistaa suoramainontaa alueellisesti tai vastaanottajaryhmittäin
Kohdennetuinta mainonta on tietysti silloin, kun lähetät vastaanottajalle osoitetun kirjeen. Tämän jälkeen kaikki on mahdollista kadun, korttelin, kaupunginosan, kaupungin, maakunnan tai maan kattavuudella. Jos käytössäsi on oma asiakasrekisteri tai vaikkapa harrastajakerhon jäsenten osoiterekisteri, voit käyttää tätä postituksesi pohjana.
Viisi asiaa onnistuneen kampanjan toteuttamiseksi:
1. Jakelu
Ei ole yhdentekevää kuka ja miten esitteesi jakaa. On aivan eriasia vastaanottaa postia, myös mainospostia yksi tai kaksi esitettä kerrallaan, kuin ison nipun välissä. Yleensä jo useamman kuin kolmen esitteen vastaanottaminen kerrallaan saa vastaanottajassa mieleen roskaposti-ilmiön. Kannattaakin satsata jakeluun. Erillisjakelu on toki hieman arvokkaampaa, mutta sen tietää myös vastaanottaja. Jotain postia on kuitenkin mukava aina saada ja siksikin erillisjakeluna mainoksesi saa parhaimman vastaanoton.
2. Toistuvuus
Televisio-, radio- ja verkkomainonnan tavoin myös postilaatikoihin jaettava esitemainonta vaatii parhaiten toimiakseen toistoja. Yleisesti neljää kuukauden välein toteutettavaa kampanjaa pidetään miniminä riittävän huomioarvon ja vastineen aikaan saamiseksi. Ylivoimaisesti parhaat tulokset saadaan liiketoiminnan ja markkinointisuunnitelman kiinteäksi osaksi liitetyllä vuodesta toiseen toistuvalla mainosten jakelulla.
3. Kampanjan viesti
Yleensä yrittäjän tarkoituksena on markkinoinnilla ja mainonnalla lisätä kaupankäyntiä. Mieti ensimmäiseksi kolahtaako viestisi vastaanottajalle oikeasti. Ei pelkästään kallista vaan myös turhaa ja turhauttavaa on tehdä mitään mainontaa jos ei ole mitään sanottavaa. Mieti haluatko yleisesti kertoa uuden palvelun olevan nyt saatavissa vai haluatko myymälääsi heti uusia asiakkaita ostamaan tuotteitasi.
Mainoksesi ensimmäinen tehtävä on herättää vastaanottajan mielenkiinto. Se voi tapahtua poikkeavalla esitekoolla tai visuaalisella ilmeellä. Parhaiten kuitenkin tehoaa ärhäkkä viesti: ”annamme autosi huollon ajaksi sijaisauton veloituksetta”, ”auton vahapesu kympillä” , ”lauantaisin ravintolassamme kaksi syö yhden hinnalla”, ”olemme Espoon ainoa mattopesula, joka noutaa ja palauttaa pestävät matot kotoasi”
Sinun kannattaa ensin kokeilla viestisi tehoa ensin pienemmälle kohderyhmälle tai pienemmällä alueella ja vasta sitten laajentaa vastaanottajajoukkoa. Aivan ensimmäiseksi voit testata mainosviestiä itseesi ja lähipiiriisi. Ostaisitko esitteesi tai tarjouksesi perusteella itse tarjoamasi tuotteen tai palvelun? ja perustele vastauksesi.
4. Ulkoasu
Esitteen tai mainoksen ulkoasun merkitystä ei voi liikaa korostaa. Lippujen ja lappusten kohtalona on päätyä kierrätykseen. Ammattimaisesti toteutetun esitteen huomioarvo on korkea ja esitettä myös säilytetään kotona pitempään. Ikean tai Bilteman luetteloiden lisäksi kodeissa säilytetään myös kuponkitarjouksia muita esitteita pitempään.
5. Asiakaspalvelu
Mainoskampanjan tarkoituksena oli siis saada asiakkaita yritykseesi. Sinun seuraava tehtäväsi on huolehtia siitä, ettei ostoskerta jää ainoaksi. Eli kun olet mainoskampanjan toteuttanut, on tärkeää tuottaa tyytyväisiä asiakaskokemuksia. Varmista siis tarjoamasi palvelun toimivuus ja toimitettavuus jo kampanjaa suunnitellessasi. Tyytyväinen asiakas on paras tapa varmistaa yritystoiminnan jatkuvuus.